وگن

رژیم غذایی وگن خطرات کووید ۱۹ را کم می‌کند

دنبال كردن رژیم غذایی وگن نه‌تنها می‌تواند خطرات ناشی از ابتلا به كووید ۱۹ راه كاهش دهد بلكه اگر افراد زیادی این رژیم را پیش بگیرند، می‌تواند خطر پاندمی‌های آینده را هم كم كند. 

با توجه به آنچه تاكنون می‌دانیم، افراد پیرتر بیشتر احتمال دارد كه دچار عوارض خطرناك این ویروس شوند. بر اساس آمارها بیشتر مرگ‌های ناشی از كرونا بین افراد ۶۵ سال به بالا بوده است. مردان نسبت به زنان در خطر بیشتری هستند، ضمن این كه سیاه‌پوستان، آسیایی‌ها و افرادی كه در اقلیت هستند هم نسبت به اقلیت‌های سفید‌پوست بیشتر در خطر قرار دارند. این خطرات را نمی‌توان كاهش داد، اما متغیر‌هایی وجود دارد كه می‌توان آن‌ها را عوض كرد. 

از ابتدای پاندمی، دانشمندان متوجه شدند تعداد زیادی از افرادی كه به واسطه‌ی این ویروس در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، بیماری‌های زمینه‌ای داشتند كه به وخیم‌‌تر شدن حالشان منجر شده است. كسانی كه اضافه‌وزن، فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی داشتند، بیشتر احتمال دارد كه به مراقبت‌های ویژه و دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا كنند.

احتمال ابتلای وگن‌ها به بیماری‌های بالا معمولاً كمتر است و یك رژیم وگن متنوع می‌تواند هم از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری كند و هم آن‌ها را ازبین ببرد.

البته وگن شدن باعث نمی‌شود به كرونا مبتلا نشوید و حتی با این رژیم غذایی هم باید تمامی نكات و پروتوكل‌های بهداشتی رعایت شود. كاری كه این رژیم غذایی می‌تواند انجام دهد این است كه خطر بروز عوارض خطرناك و جدی كووید ۱۹ راه كاهش و حتی جان‌تان را نجات دهد. اگر آدم‌های كافی به این رژیم روی بیاورند احتمال به وجود آمدن پاندمی‌های دیگر در آینده هم كم می‌شود.

تحقیقی كه در نشریه‌ی Obesity Reviews منتشر شده نشان می‌دهد افرادی كه اضافه‌وزن دارند و به كرونا مبتلا می‌شوند، نسبت به افرادی با وزن سالم، دو برابر بیشتر احتمال دارد كه در بیمارستان بستری شوند. كووید ۱۹ می‌تواند در بعضی افراد مشكلات تنفسی حاد ایجاد كند كه در نهایت باعث فشار بیشتر به قلب می‌شود؛ به همین علت هم این ویروس برای كسانی كه فشار خون بالا یا مشكلات قلبی دارند می‌تواند بسیار خطرناك باشد. تحقیقات نشان می‌دهد كه فشار خون بالا، خطر ابتلا به عوارض جدی كرونا را دوبرابر می‌كند. بیماری‌های قلبی حتی از این هم بدتر است و خطر در بیمار‌های قلبی تا ۵ برابر بیشتر می‌شود.

یك رژیم وگن سالم و متنوع می‌تواند از ابتلا به این بیماری‌های زمینه‌ای جلوگیری و یا آن‌ها را متوقف كند. در واقع نه تنها سلامت‌تان به طور كلی بهبود پیدا می‌كند بلكه خطرات ناشی از ابتلا به عوارض جدی كووید ۱۹ هم در شما كاهش پیدا خواهد كرد.

بر اساس تحقیقات، وگن‌ها معمولاً وزن كمتری نسبت به گیاه‌خوارانِ دیگر و گوشت‌خواران دارند و كارشناسان عقیده دارند كه یك رژیم وگن سالم می‌تواند بدون این كه فرد بخواهد نگران تأمین پروتئین‌های موردنیاز بدنش باشد، به كاهش وزن كمك كند.

وگن‌ها همچنین در خطر كمتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند. تحقیقی كه در سال ۲۰۱۹ در دانشگاه هاروارد روی بیش از ۳۰۰ هزار نفر انجام شده نشان می‌دهد كه رژیم وگن می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا یك چهارم كاهش دهد.

در همان سال تحقیق دیگری روی ۱۲ هزار نفر نشان داده افرادی كه بیشتر غذاهایی را می‌خورند كه با محصولات زمینی درست شده، ۲۳ درصد كمتر احتمال دارد كه به مشكلات قلبی دچار شوند.
انتخاب رژیم وگن یا گیاه‌خواری شاید به نظر كار ساده‌ای نیاید، اما می‌توانید با در نظر گرفتن فواید آن و به‌ویژه در زمان پاندمی كووید ۱۹، بیشتر درباره‌ی آن فكر كنید.

منبع:
the ecologist
زمان مطالعه: 3 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader