گیاه خواران

گیاه خواران پروتئین، کلسیم و آهن مورد نیازشان را چطور تأمین می‌کنند؟

باور نادرستی وجود دارد كه گیاه خواران و وگن‌ها، رژیم غذایی نامتعادلی دارند و كسانی كه از این رژیم تبعیت می‌كنند با كمبود پروتئین، كلسیم، آهن و دیگر مواد مورد نیاز برای بدن انسان مواجه می‌شوند. این باور غلط هم رایج است كه این مواد را نمی‌توان از منابع غیر حیوانی به دست آورد. در اینجا به تنها تعدادی از منابع غیر حیوانی برای تأمین پروتئین، كلسیم و آهن اشاره می‌كنیم. بیشتر این‌ها گیاهی‌اند و می‌توانند در هر دو رژیم گیاه‌خواری و وگن استفاده شوند اما تعداد كمی‌شان هم غیروگن هستند.

منابع گیاهی برای تأمین پروتئین
آجیل، محصولات گرفته شده از سویا (مانند توفو، میسو، شیرسویا، تمپه، ادامامه)، تخم و جوانه، دانه‌ها (مانند كینوا و تاج‌خروس)، حبوبات. برای گیاه‌خواران لبنیات و تخم‌مرغ هم می‌تواند منبعی عالی برای تأمین پروتئین باشد.

منابع گیاه خواران برای تأمین آهن بدن
حبوباتی مانند دانه‌ی سویا، لوبیا قرمز و سفید، نان، كلم بروكلی، خرما، برنج، شیره، نخود فرنگی، عدس، پاستا، اسفناج، مكمل‌های ویتامینی، آجیل‌ مانند بادام، پسته و فندق، میوه‌های خشك، كلم و كشمش.

منابعی که گیاه خواران برای تأمین كلسیم استفاده می‌کنند
برخلاف باور معمول محصولات غیرحیوانی زیادی از نظر كلسیم غنی هستند. مانند كرفس، كنجد، شوید، رازیانه، زیره‌ی سبز و سیاه، گشنیز، خردل و… . ریحان تازه سرشار از كلسیم است. دانه‌ی سویا، بادام، بادام‌زمینی، توفو، كلم سبز، جلبك دریایی، انجیر، گوجه‌ی خشك‌شده، كره‌ی بادام‌زمینی از دیگر محصولاتی هستند كه كلسیم دارند. برای گیاه‌خوارانی كه وگن نیستند پنیر، ماست، شیر و دیگر محصولات لبنی هم می‌توانند منبع بسیار خوبی برای تأمین كلسیم باشند.

این‌ها تنها نمونه‌هایی از مواد غذایی‌ گیاهی و غیر گوشتی هستند كه می‌توانند برای تأمین پروتئین، كلسیم و آهن در رژیم‌های گیاه‌خواری و وگن استفاده كرد. سالم و مقوی ماندن با رژیم‌های گیاهی و وگن كار دشواری نیست. 

زمان مطالعه: 2 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader