شکلات‌های وگان

هر آنچه در مورد شکلات‌های وگان باید بدانید

برای كسانی كه با رژیم وگان آشنا نیستند، اصطلاح شکلات‌های وگان چندان آشنا نیست. اما به دلیل اصول موجود در این نوع رژیم كه پرهیز از خوردن شیر و هر گونه لبنیات حیوانی است، فرآورده‌هایی مثل شكلات هم باید پایه گیاهی داشته باشند. اگر بخواهیم این موضوع را بشكافیم، در اصل شكلات در خالص‌ترین نوع خود و در صورتی‌كه از كره كاكائو تولید شود، كاملا گیاهی است.

با این حال اكثر شكلات‌های تجاری و مواردی كه در بازار می‌بینید چه به صورت شكلات تلخ و چه سفید كاملا گیاهی نیستند و به همین دلیل انتخاب نوع گیاهی برای افراد پیرو اصول وگانیسم كمی مشكل می‌شود. بر این اساس با توجه به فاكتورهایی باید نوع مناسب انتخاب شود یا برای آسوده شدن خیال، نسبت به تهیه شکلات‌های وگان در خانه اقدام نمود. خوب..بهتر است بعد از این مقدمه كمی بیشتر در مورد شکلات‌های وگان بدانیم.

از دانه كاكائو تا شکلات‌های وگان


شکلات‌های وگان بدون هیچ گونه فرآورده حیوانی تهیه می‌شوند و ممكن است برای جایگزینی شیر در این محصول، از شیرهای گیاهی مثل شیر سویا، پودر برنج یا انواع افزودنی‌های گیاهی استفاده شود. این نوع شكلات علاوه بر پیروان رژیم گیاهخواری و وگان، برای افرادی كه دارای محدودیت‌های غذایی مثل عدم تحمل لاكتوز هستند نیز قابل مصرف است.


برای تولید شكلات خام، دانه‌ها كاكائو را به صورت برشته نشده و سرد فشرده می‌كنند تا پودر كاكائو بدست آید. از آنجا كه این دانه‌ها برشته نمی‌شوند، حاوی انواع آنتی اكسیدان‌ها و مواد معدنی مثل منیزیم، فیبر، روی، فسفر، پروتئین مناسبی هستند. بعد از تبدیل این پودر به كره كاكائو تحت فشار هیدرولیك مایعی قهوه‌ای رنگ بدست می‌آید كه با اضافه كردن افزودنی‌های گیاهی و ریختن آن در قالب‌ شکلات وگان بدست می‌آید.

شکلات‌های وگان

آیا همه شکلات های تلخ وگان هستند؟


متاسفانه پاسخ به این سوال خیر است! در حالی‌كه ما در شكلات‌های تلخ از طعم‌دهنده‌های طبیعی صحبت می‌كنیم، به نظر می‌رسد آنها وگان باشند؛ اما همیشه اینطور نیست. زیرا بسیاری از شكلات‌های تلخ حاوی چربی شیر و شیر حیوانی هستند و نمی‌توان آنها را جزء انواع وگان دسته‌بندی كرد.  از طرفی مشكل اصلی این است كه در اكثر موارد این شكلات‌ها در كارخانه‌های تولید كننده انواع شكلات‌های شیری و غیر وگان تولید می‌شوند و این موضوع احتمال مخلوط شدن شیر با شکلات‌های وگان را پیش می‌آورد. البته بسیاری از كارخانجات در دنیا نیز وجود دارند كه خط تولید آنها صرفا به تولید شكلات‌های وگان می‌پردازد.


بنابراین اگر گیاهخوار هستید، بهتر است در نگاه اول تصور كنید كه بیشتر شكلات‌های تلخ، وگان نیستند. برای تشخیص این موضوع لازم به توجه است كه بیشتر برندهای تولید كننده شکلات‌های وگان، دارای برچسب مخصوص هستند و لازم است شما این موضوع را بررسی كنید. نكته دیگر توجه به درصد كاكائو در شكلات است. در صورت امكان سعی كنید شكلات تلخی را انتخاب كنید كه حاوی 55 تا 85 درصد كاكائو باشد.

آیا شكلات سفید وگان است؟


بیشتر شكلات‌های سفید برای وگان‌ها مناسب نیستند. با این حال این بدان معنا نیست كه شكلات سفید وگان وجود ندارد یا اینكه خودتان نمی‌توانید آن را درست كنید. در حقیقت درست كردن شكلات سفید وگان نسبتا آسان است و نیازی نیست مواد زیادی داشته باشید.

شکلات وگان


اما به طور معمول طبق فرایند تولید تعریف شده، شكلات سفید باید حاوی 3/5 درصد چربی شیر حیوانی و 14 درصد مواد جامد شیر باشد و اگر حاوی شیر حیوانی نباشد نمی‌توان آن را به صورت رسمی به عنوان شكلات سفید طبقه‌بندی كرد. بنابراین در دسته وگان قرار نمی‌گیرد.  ماده اصلی جایگزین شكلات سفید وگان، كره كاكائو است كه همراه آن پودر قند، پودر برنج و عصاره وانیل هم اضافه می‌شود.

چطور بفهمیم كه یك شکلات وگان است؟


هنگام جستجوی فروشگاه‌ها برای پیدا كردن بهترین شكلات گیاهی نیازی نیست به دنبال یك برند خاص باشید. بسیاری از شكلات‌های با كیفیت و معتبر، معیارهای عدم گنجاندن مواد حیوانی را برآورده می‌كنند. اما برای بررسی این موضوع ابتدا تركیبات درج شده بر روی شكلات را مطالعه كنید. موادی مثل كازئین، لاكتوز، آب پنیر و لسیتین‌های حیوانی، تركیبات مخفی بر پایه شیر هستند كه باعث می‌شود شكلات از حالت وگان خارج شود.

به طور معمول در اكثر انواع شكلات های تلخ نباید هیچ افزودنی بر پایه شیر وجود داشته باشد. از طرفی اگر بر روی برچسب شكلات میزان كلسترول بیش از 0% درج شده بود، به وجود مواد حیوانی در آن شك كنید. 
بیشتر شکلات‌های وگان حاوی كاكائو، كره كاكائو، شكر و دیگر طعم‌‌دهنده‌های طبیعی وگان هستند كه به شما حس ذوب شدن در دهان را می‌دهند.  

شکلات‌های وگان

چطور شکلات‌های وگان تهیه كنیم؟


اگر به دنبال تهیه شکلات وگان در خانه هستید، باید بگوییم كه راه سختی را در پیش ندارید. با كمی صبر و حوصله و پیروی از رسپی ویژه  فروشگاه آنلاین گیاهخواری كاكوتی در این مورد می‌توانید به راحتی آنرا در خانه تهیه كنید. برای این كار فقط كافیست كره كاكائو، روغن نارگیل، پودر كاكائو، شربت افرا، عصاره وانیل و نمك را در اختیار داشته باشید. پس از تهیه این شكلات با خیال راحت یا آنرا به صورت مجزا مصرف كنید و یا از آن برای تهیه انواع كوكی، براونی  و كیك كه دستور تهیه آن در بخش رسپی‌های وب سایت آمده است، استفاده كنید .
همچنین به شما پیشنهاد میشود شکلات وگان برند پارمیدا هم امتحان کنید.

منبع:
tofubud
زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید