پانکراتیت

با درمانهای گیاهی و طبیعی پانکراتیت آشنا شوید

پانکراتیت چیست؟

پانكراس یا لوزالمعده غده كوچكی است كه در قسمت بالایی حفره شكمی قرار دارد. این غده آنزیم‌هایی كه در هضم غذا موثرند را تولید می‌كند ضمن اینكه با ترشح هورمون‌های خاص بر تنظیم فرایندهای مربوط به جذب گلوگز در بدن تاثیر می‌گذارد. اما در زمانی كه عملكرد این غده با مشكل روبرو شود، ملتهب شده و بیماری به نام پانكراتیت را ایجاد می‌كند. در اثر این التهاب و با گذشت زمان لوزالمعده شروع به تولید بیش از حد شیره‌های گوارشی كرده و دچار اختلال می‌شود.


این بیماری به دو صورت حاد و مزمن وجود دارد. نوع پانكراتیت مزمن كه می تواند برای ماه‌ها و سال‌ها ادامه یابد، در صورت عدم درمان عوارض جدی مثل دیابت، نارسایی كلیه، عفونت، مشكلات تنفسی و سرطان را بدنبال دارد. عموما اولین راهكار برای مقابله با این بیماری مراجعه به پزشك متخصص است، اما مواردی هم وجود دارد كه با درمان خانگی و استفاده از گیاهان دارویی می‌توان این التهاب را به طور طبیعی جلوگیری كرد.

مواد غذایی طبیعی برای كاهش التهاب لوزالمعده (پانکراتیت)


بلوبری (زغال اخته)
وجود رادیكال‌های آزاد عامل ایجاد و یا تشدید پانكراتیت است؛ به همین دلیل استفاده از مواد غذایی دارای آنتی اكسیدان یكی از راه‌های مبارزه با التهاب لوزالمعده است. زغال اخته یكی از این میوه‌هاست كه استفاده آن بویژه در صبح می‌تواند سرعت این التهاب در بدن را به سرعت كاهش دهد.

پانکراتیت

توفو
حركت به سمت رژیم گیاهخواری و استفاده از مواد جایگزین گوشت مانند توفو، بویژه برای افرادی كه از پانکراتیت مزمن رنج می‌برند، می‌تواند تا حد بسیاری التهاب لوزالمعده را كاهش دهد. سطح بالای چربی خون یكی از شایع‌ترین دلایل پانكراتیت است كه می‌تواند ناشی از مصرف زیاد گوشت قرمز باشد، حذف این ماده غذایی و جایگزین كردن آن با توفو احتمال التهاب در لوزالمعده را كاهش می‌دهد.


جنسینگ
جنسینگ یكی از قدیمی‌ترین و قابل اعتمادترین درمان‌های طبیعی در طیف گسترده‌ای از مشكلات سلامتی بویژه التهاب در بخش‌های مختلف بدن است. استفاده از چای جنسینگ یا مكمل‌های ریشه جنسینگ از جمله درمان‌های گیاهی هستند كه برای تسكین درد و كاهش التهاب بسیار موثرند.


ماست
ماست به عنوان یك ماده غذایی مفید برای سلامت  و بهبود كارایی دستگاه گوارش و تنظیم تعادل باكتری‌ها در معده در سفره بسیاری از ما جایگاه ویژه‌ای دارد. این ماده غذایی به طور قابل توجهی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت نماید؛ ضمن اینكه برای كاهش التهاب در نقاط مختلف بدن و لوزالمعده گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

پانکراتیت

قارچ ریشی (گاندروما)
قارچ ریشی یكی از مفیدترین انواع مواد غذایی است كه به دلیل دارا بودن آنتی‌اكسیدان‌ها و تركیبات آلی فعال تاثیری بسیار مثبت بر سلامت ما دارد. علاوه بر تاثیری كه این قارچ بر كاهش انواع فشارهای فیزیكی مانند تروما، بیخوابی، تب، مسمومیت، استرس دارد، می‌تواند  با آرام كردن معده و لوزالمعده، در كاهش بیماری‌های التهابی مرتبط با این دو عضو نیز موثر باشد.


اسفناج
اسفناج و سایر سبزیجات سبز برگ، پیشنهاد طبیعی متداولی برای كاهش اثرات پانکراتیت است. التهاب لوزالمعده در صورت كمبود ویتامین‌هایی مانند A، E، C و سلنیوم تشدید می‌شود. خوشبختانه اسفناج یكی از سبزیجاتی است كه همه این مواد مغذی را می‌توان در آن تهیه كرد؛ پس از خواص مفید آن به عنوان یك روتین لذت ببرید.


روغن نارگیل
چربی بالا در مواد غذایی دشمن اصلی پانکراتیت و تشدید آن است. در بین انواع روغن‌ها، روغن نارگیل جایگزین بسیار سالم‌تری به نسبت انواع دیگر است. این روغن تعادل بهتری از اسیدهای چرب امگا 3 و 6 دارد و به جلوگیری از التهاب لوزالمعده كمك بسیاری می‌كند.


انگور قرمز
یك ماده غذایی دیگر سرشار از انواع آنتی‌اكسیدان كه در برابر التهاب لوزالمعده به خوبی عمل می‌كند. تركیب شیمیایی رسوراترول كه در غلظت‌های بالایی در پوست انگور قرمز یافت می‌شود، علاوه بر تاثیر شگفت‌انگیز خود بر جلوگیری از ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی، به درمان پانكراتیت نیز كمك می‌كند. یك درمان خوشمزه و موثر!

پانکراتیت

زردچوبه
تاثیر آنتی‌اكسیدانی زردچوبه به دلیل ماده فعال آن یعنی كوركومین فوق‌العاده است. مخلوط كردن زردچوبه در آب و مصرف آن در هر صبح،به از بین بردن التهاب در بدن و از جمله كاهش التهاب لوزالمعده كمك می‌كند.

سایر درمان‌های موثر در كاهش التهاب لوزالمعده


طب سوزنی
طب سوزنی یك درمان قدیمی برای پانکراتیت است كه با اعمال آن بر نواحی خاصی از بدن می‌تواند درد و التهاب غده لوزالمعده را در بدن تسكین دهد. 

قطع مصرف شكر
باز هم شكر و دشمن همیشگی سلامت بدن. مصرف بالای انواع شیرینی، آب‌نبات و غذاهای شیرین در رژیم غذایی می‌تواند عامل اصلی ایجاد پانكراتیت باشد. زیرا سطح بالای قند در این مواد غذایی در نهایت منجر به افزایش سطح چربی‌های بد خون شده و لوزالمعده را مجبور می‌كند تا برای متعادل كردن قند بدن، بیشتر كار كند. این فعالیت بیشتر می‌تواند به لوزالمعده فشار وارد كرده و باعث اختلال در عملكرد و ملتهب شدن آن شود.

ورزش و فعالیت منظم بدنی
بهبود متابولیسم بدن كلید اصلی حفظ سلامت و تنظیم عملكرد لوزالمعده است. در صورت گنجاندن یك روتین منظم ورزشی در برنامه روزانه، بدن به طور طبیعی كالری می‌سوزاند و از ذخیره بیش از حد چربی جلوگیری می‌كند. این موضوع تا حد زیادی خطر ابتلا به پانکراتیت را كاهش می‌دهد.


كنترل وزن
در كنار یك تغذیه سالم، كم چرب و ورزش منظم، هدف نهایی سبك زندگی شما باید كاهش وزن باشد؛ به خصوص اگر اضافه وزن دارید. زیرا هر گونه چربی اضافه در بدن به عنوان یك عامل كلیدی در ایجاد و تشدید پانکراتیت عمل می كند. این حالت بویژه اگر از پانكراتیت مزمن رنج می‌برید، یك عامل مهم در جلوگیری از تشدید بیماری است.

هر آنچه بود گفتیم؛ اما…


استفاده از درمان‌های گیاهی و طبیعی ذكر شده در بالا هر چند كمك كننده اصلی در كاهش التهاب لوزالمعده است، اما در عین حال بهره گرفتن از نظر متخصصان در این میان ضروری است. درمان‌های گیاهی در اكثر موارد، یك فعالیت جانبی و مكمل درمان‌های مرسوم است و بویژه اگر گرفتار پانکراتیت مزمن باشید و نتوانید در زمان لازم آنرا درمان كنید، عوارض احتمالی بعدی آن غیر قابل جبران خواهد بود. پس مشاوره گرفتن از یك متخصص فراموش‌تان نشود.

مرجع: organicfacts

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
preloader