کتاب زمین، زمان، انسان

معرفی کتاب زمین، زمان، انسان نوشته مزدافر مومنی

انسان و تاثیرات مخربی كه بر محیط زیست خود و زمین می‌گذارد؛ موضوع همیشگی قابل بحث بین دوستداران طبیعت است مخصوصا در کتاب زمین، زمان، انسان. در كنار انواع فعالیت‌هایی كه هر یك به نوعی زیست جانداران و انسان را بر روی زمین گام به گام با مشكل روبرو می‌كند، نوع تغذیه انسان موضوعی قابل توجه و تاثیرگذار است. شاید برای شما جالب باشد كه گیاهخواری و روی آوردن به مصرف نكردن گوشت موجودات زنده و فرآورده‌‌های آنها یك گام مهم برای حفظ زمین و حتی كاهش اثرات گرمایش جهانی است. بله.. نوع تغذیه شما هم می‌تواند زمین را حفظ كرده یا آنرا با خطر مواجه كند.

مزدافر مومنی با این دید در كتاب زمین، زمان، انسان با رویكردهای علمی و فیزیولوژیك ثابت می‌كند كه حركت در مسیر گیاهخواری راه نجات انسان و برطرف كردن مشكلات سلامتی و اجتماعی وی و در نهایت حفظ كره زمین از نابودی است. دیدگاهی كه شاید كمتر به آن پرداخته شده است.


 از پژوهش مستقل تا برائت از درجه استادی

مزدا فر مومنی متولد سال 1348 در تهران است. او را در فضای مجازی استاد، پزشك و كارشناس هم معرفی كرده‌اند اما وی با برائت از هر یك از این عناوین صرفاً خود را پژوهشگری می‌داند كه حاصل مطالعات و تحقیقات شخصی خود در زمینه گیاهخواری را در قالب این كتاب منتشر كرده است. فعالیتی بدون وابستگی به سازمان و نهادی خاص و حتی بدون حمایت از جانب دانشگاه و یا دسته‌ای.


به گفته وی هدف اصلی کتاب زمین، زمان، انسان آگاهی دادن خوانندگان به موضوع گیاهخواری می‌باشد كه با توجه به اهمیت ویژه‌اش، تاكنون مورد بی توجهی قرار گرفته است. كتابی با اهداف پژوهشی، آموزشی و فرهنگی كه منبع تشخیص و درمان بیماری‌ها و یا جایگزینی برای دانش پزشكی نیست. شاید به جرات بتوان گفت بعد از كتاب خام گیاهخواری مرحوم آرشاویر درآوانسیان، این كتاب دومین پژوهش تجربی جالب توجهی است كه از لحاظ علمی به موضوع گیاهخواری پرداخته است.

کتاب زمین، زمان، انسان

مجموعه ای درباره همراهی با طبیعت

کتاب زمین، زمان، انسان ، مجموعه ای در خصوص چگونگی حفظ محیط زیست توسط انسان و حفظ سلامت فیزیكی و همچنین رفتار اجتماعی است. اینكه چگونه وی می‌تواند با رفتار درست اجتماعی و تغذیه‌ای از طریق گیاهخواری علاوه بر تلاش در مسیر تندرستی، نقش خود را در نگهداری از میراثی كه برای وی به جا مانده و باید برای آیندگان حفظ شود، به خوبی اجرا كند. هدف از این كتاب معرفی راه‌هایی عملی و طبیعی برای حركت در مسیر تندرستی بدن و حفظ سلامتی و در نهایت جلوگیری از ایجاد مشكلات زیست محیطی است.

شما با خواندن این كتاب در راه همراهی با طبیعت از طریق توجه به سلامتی خود به كمك گیاهخواری با هدف برتر نجات زندگی در كره زمین قرار خواهید گرفت.‌

18 گفتار و بررسی فواید گیاهخواری از زوایای مختلف در کتاب زمین، زمان، انسان

اگر بخواهیم در یك كلام کتاب زمین، زمان، انسان را معرفی كنیم به این جمله می‌رسیم: “گیاهخواری، نقطه پایانی برای مشكلات انسان امروزی”. كتابی با راه حلی برای مشكلات سلامتی و تغذیه ای انسان تا موضوعات جهانی مشكلات زیست محیطی. راه حل‌هایی كه در آن به برتری موضوع گیاهخواری از دیدگاه‌های مختلف پزشكی، ورزشی، تاریخی و فلسفی، فیزیك می‌پردازد. ارائه آمارهای مختلف علمی در خصوص گیاهخواری و بررسی این سبك تغذیه از دید كتاب‌های مقدس مردم جهان از بخش‌های جالب توجه این كتاب است. با هم نگاهی تیتروار به عناوین این كتاب می‌اندازیم:


گفتار اول: نگاهی به وضعیت كنونی زمین: بخش اول كتاب تشبیه جالبی برای كره زمین دارد و آنرا همانند انسانی می‌داند كه در مدت كوتاهی بهشت خود را به “آشغال دانی” تبدیل كرده است!
گفتار دوم: گرمایش جهانی: بخش دوم گرم شدن جهانی كره زمین در اثر گازهای گلخانه ای را به عنوان بزرگ‌ترین مشكل بشر امروزی تشریح می‌كند.
گفتار سوم: عامل اصلی نابسامانی‌های كنونی و راه حل‌های آن: در این بخش بحث جالبی با تكیه بر فرضیه‌های علمی بیان می‌شود كه بر خلاف تصور عامه، عامل اصلی ایجاد گازهای گلخانه ای صنعت دامپروری است و ما می‌توانیم با تغذیه گیاهخواری نقش با اهمیتی در نجات كره زمین داشته باشیم.

کتاب زمین، زمان، انسان

گفتار چهارم: از دیدگاه علمی، پژوهشی و آماری: این بخش شامل آماری از تلفات ناشی از مصرف پروتئین حیوانی است و مواردی نیز به تشابه و تفاوت پروتئین حیوانی و گیاهی می‌پردازد.
گفتار پنجم: از دیدگاه فیزیولوژی: این قسمت با بررسی اینكه انسان‌های اولیه میوه خوار بودند، به دلایل گیاهخوار بودن انسان از دید فیزیولوژیك می‌پردازد.
گفتار ششم: از دیدگاه پزشكی: بخش پنجم شامل ارتباط رژیم غذایی حیوانی با بیماری‌هایی مثل سرطان، كلسترول بالا، پوكی استخوان، دیابت و …است.
گفتار هفتم: از دیدگاه ورزشی: بخشی مناسب ورزشكاران و نگرانی‌های آن‌ها در مورد تغذیه گیاهخواری با فهرستی از ورزشكاران معروف گیاهخوار

کتاب زمین، زمان، انسان


گفتار هشتم: از دیدگاه متون مقدس: بررسی دستورات و تاكیدات گیاهخواری در ادیان و كتاب‌های مقدس قرآن، تورات، اوستا.
گفتار نهم: از دیدگاه فلسفی و تاریخی: این بخش نگاهی دارد به تاریخچه گیاهخواری در تمدن‌های مختلف هند، یونان باستان، مسیحیت، زرتشتی.گفتار دهم؛ از دیدگاه فیزیك: بخشی جالب توجه و جذاب كه گیاهخواری و تأثیر آن در ساختار جهان فیزیكی را از جنبه علم كوانتوم، ارتعاشات و …مورد بررسی قرار می‌دهد.

گفتار یازدهم: نیم نگاهی به پشت پرده: بررسی پشت پرده پرورش گوشت قرمز، ماهی، مرغ و تولید شیر و فرآورده‌های لبنی
گفتار دوازدهم: چگونه خوراك تبدیل به رفتار می‌شود: اگر تا به حال به رابطه نوع تغذیه و رفتار خود توجه نكرده‌اید، این بخش نكات جالبی در مورد روند تبدیل خوراك به رفتار در انسان، تستسترون و نقش آن در تشدید خشونت، نقش میوه‌جات به عنوان كاهنده خشونت در انسان را بیان می‌كند.
گفتار سیزدهم: سخنان تاریخی مشاهیر
گفتار چهاردهم: خوراك برین و افزایش تندرستی: معرفی مروجین گیاهخواری در جهان، میزان ارتعاشات حیاتی برخی مواد غذایی و جدول مقایسه پخته خواری و خام گیاهخواری از مهم‌ترین سرفصل‌های این بخش هستند.


گفتار پانزدهم: دروازه ابعاد فراتر
گفتار شانزدهم: رشد مغز و وضعیت باروری انسان: نگاهی به بررسی رژیم گیاهخواری و باروری
گفتار هفدهم: چگونه آغاز كنیم: معرفی چهار روش برای آغاز گیاهخواری
گفتار هجدهم: فرجام سخن


کتاب زمین، زمان، انسان را از كجا تهیه كنیم؟


اگر شما هم جزء دوستداران محیط زیست و یا علاقمندان و پیروان رژیم گیاهخواری هستید، این كتاب نكات جالب توجهی برای پرداختن دارد. برای تهیه آن كه توسط انتشارات معین منتشر شده است، علاوه بر كتابفروشی‌ها، می‌توانید از طریق اپلیكیشن طاقچه هم اقدام كنید.

منبع:
کتاب زمین، زمان، انسان
زمان مطالعه: 6 دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید